Life size personas – säg hej till Prisjägaren

När man designar en ny webbplats måste man förstå besökarnas mål och drivkrafter. När vi genomfört våra målgruppsanalyser brukar vi dokumentera dem i form av personor – kortfattade beskrivningar som sammanfattar de egenskaper som är avgörande för att man skall kunna göra en bra design för just den här typen av besökare på just den här webbplatsen.

Ibland går vi ”all in”, och tar fram spelkort, planscher, eller som här – life size personas.

Säg hej till Prisjägaren. En av de personor som vi tog fram när vi hjälpte till att designa Reseguidens webbplats.

Prisjägaren och hennes skapare, Lisa.

Prisjägaren och hennes skapare, Lisa.

I morgon kan du träffa Prisjägaren och hennes kollegor (tillsammans med oss på inUse förstås) på Marknadsföringens dag.

Hur brukar du dokumentera dina personor? Har du några kreativa sätt att få fokus på användarna i dina projekt?

Lämna en kommentar

Trackbacks/Pingbacks
  1. [...] a bit skeptical to the usefulness of personas. Convinced of the benefit of personas and inspired by InUse we decide to introduce three life-size Visma personas to our colleagues on [...]